1. Home › 
  2. › 
  3. Consumentenkredietbemiddeling: do's & don'ts - e-learning

Update 04/01/2021: Schrijf je in voor ons nieuw opleidingsaanbod 2021!

Geen twijfel mogelijk, dit academiejaar is anders. Maar jouw professionele ontwikkeling is verzekerd: onze voorjaarskalender 2021 is nu online via onze website en ons leerplatform. Examens in bank, verzekeringen en kredieten blijven doorgaan in onze lokalen, met respect voor alle veiligheidsmaatregelen. Al de opleidingen georganiseerd door en bij ons vinden digitaal plaats. Indien jouw FA opleiding of examen georganiseerd wordt door jouw werkgever, gelieve contact op te nemen met jouw opleidingsverantwoordelijke om na te gaan hoe deze plaatsvindt. Laten we samen veilig blijven leren! Alvast bedankt om onze richtlijnen na te leven en tot binnenkort!
Meer info hier

Consumentenkredietbemiddeling: do's & don'ts - e-learning

Ik schrijf mij in


Deze e-learning bestaat uit 3 verschillende modules. Elke module behandelt verschillende aspecten waarmee elke consumentenkredietbemiddelaar rekening mee moet houden. U kan er voor kiezen om in te schrijven op 1 of 2 modules of op de 3 modules samen.

Elke module bestaat uit 3 scenario’s uit de dagdagelijkse praktijk van de kredietbemiddelaar.

Deze opleiding heeft als doelstelling om:

Categorie Kredieten
Niveau Basic
Type opleiding Online

Totale prijs *

Leden: € 180
Niet-leden: € 200
Partner BZB: € 180
Incompany: op maat, prijzen op aanvraag

* Heb je recht op subsidies?
* Prijs: prestatie in het kader van permanente beroepsopleiding, vrijgesteld van BTW

Punten

  • Consumentenkredieten: 3 p/u

Geregelde bijscholing

Examen/Bijscholing 500176 C + H bijscholing consumentenkredieten

Doelgroep

De opleiding kan gevolgd worden door verschillende doelgroepen:

  • Kredietbemiddelaars (PCP en VVD) in consumentenkredieten
  • Elke medewerker die in consumentenkredieten bemiddelt

Vereiste voorkennis

Basis level: onderricht vooral theoretische concepten om zo een algemeen overzicht bij te brengen (initiatie).

Extra voorkennis vereist: Een basiskennis van de wetgeving in consumentenkredietbemiddeling is een voordeel maar geen verplichting.

Programma

De cursist begeleidt een consumentenkredietbemiddelaar doorheen enkele werkdagen en geeft hem advies om de juiste beslissingen te nemen. Hij wordt hierin bijgestaan door de kennis van onze expert die op elk moment raadpleegbaar is. Enkele voorbeelden van scenario’s zijn een wagenverkoop op het autosalon, een krediet om op reis te gaan, de aankoop van een keuken, … 

Om voor deze e-learning te slagen en bijscholingspunten te behalen, doorloop je alle 3 de scenario’s en is een positieve score op minimum 2 scenario’s vereist. Indien je een te lage score hebt op het einde van een scenario, komt de Mystery Shopper langs en krijg je een aantal extra vragen om alsnog te slagen op het scenario.

Op deze manier worden de technische kennis en vaardigheden getoetst op de volgende kennisdomeinen:

Module 1 : De verplichtingen inzake reclame, kredietkaarten en renovatie

Scenario 1 : Het autosalon

  • Toegelaten reclameslogans
  • Hoe correct een brochure opstellen
  • Vermelding van het JKP

Scenario 2 : De huwelijksreis

  • Terugbetaling van kredieten
  • Het huwelijksvermogensstelsel : een krediet afsluiten met of zonder akkoord van beide partners
  • Inschatten van de kredietwaardigheid

Scenario 3 : De renovatie

  • Soorten kredieten
  • Terugbetalingscapaciteit
  • Borgstelling

Module 2 : Soorten kredieten, kredietkaarten en herroepingsrecht

Scenario 1: De oldtimer

  • Lening op afbetaling
  • Verkoop op afbetaling
  • Financieringshuur
  • Gezamenlijk aanbod
  • De identificatie

Scenario 2: Een nieuwe koelkast

  • Kredietkaarten
  • Terug te betalen termijnbedragen voor kredietkaarten
  • Nulstellingstermijn
  • Mogelijkheden en beveiliging van kredietkaarten

Scenario 3: De warmtepomp

  • Gelieerd krediet
  • Herroepingsrecht

Module 3: Vervroegde terugbetaling, wanbetaling, klachten, de pandwet en het herroepingsrecht

Scenario 1: De oldtimer

  • Vervroegde terugbetaling
  • Wederbeleggingsvergoeding
  • Pandregister
  • SECCI

Scenario 2: Nieuwe hobby’s

  • (Niet-)geoorloofde debetstand en overschrijding
  • Beoordelen van de kredietwaardigheid
  • Verplichtingen bij een geregistreerde wanbetaling
  • CKP

Scenario 3: De elektronicazaak

  • Herroepingsrecht
  • Vervroegde terugbetaling
  • Wederbeleggingsvergoeding
  • Ombudsfin
  • Beoordelen van de kredietwaardigheid
  • Instellingen van de financiële markt

PRAKTISCHE INFORMATIE

Duurtijd: 1u per module

Punten: 1 punt per module

Methodologie

Type opleiding :

  • E-learning: U kunt deze opleiding volgen door gebruik te maken van een online leerplatform.