1. Home › 
  2. › 
  3. Anti Money Laundering (AML) en Know your Customer (KYC) in de relatie en contacten met klanten

Anti Money Laundering (AML) en Know your Customer (KYC) in de relatie en contacten met klanten

I register

Deze opleiding heeft als doelstelling om:

Ontdek in deze brochure alvast meer informatie over hoe banken als gatekeepers in de strijd tegen witwassen functioneren: Klik hier.

 

Level Basic
Learning format Classroom training

Total price *

Members: € 300
Non-members: € 330
Partners/ BZB: € 300
Partner PC200 (Cevora): € 242
Incompany: tailor-made, prices on request

* Are you entitled to an allowance or subsidy?
* Price: service in the context of continuing professional training, exempt from VAT

CPD Hours Banking: 3h general
Insurances: 3h general
Consumer credit: 3h general
Mortgage credit: 3h general
Compliance: 3h

Continuing Professional Development

Available dates

08/11/2024 - 09:00u - 12:30u - Anti Money Laundering (AML) en Know Your Customer

I register

Please let us know you're interested in this training should there be no date available, the planned date does not suit you and/or this session is full. As soon as about 5 people are registered on the interest list, we will propose a new course date. Your registration on the interest list is free of charge and without any obligation.

I register my interest

Target group

De opleiding kan gevolgd worden door verschillende doelgroepen:

  • relatieverantwoordelijken;
  • kantoormedewerkers;
  • medewerkers die klanten te woord staan.

Required prior knowledge

Basic level opleiding: deze opleiding behandelt de basisprincipes van het onderwerp.

Vereiste voorkennis: een basiskennis van AML en KYC regelgeving is vereist.

Programme

INHOUD

  • Basiscommunicatie gelinkt aan het opvragen van informatie in het kader van witwaspreventie (KYC en AML) en dit in de verschillende situaties van bank en kredietbemiddeling alsook verzekeringsdistributie
    • Informatie verzamelen
      • Atypische transacties
      • De eigendomsstructuur van een bedrijf
      • De persoonsgegevens van de klant
  • Non-verbale communicatie in face to face-gesprekken
  • Moeilijke boodschap
    • Wat is een moeilijke boodschap?
    • Waarom is het moeilijk persoonlijke gegevens te bevragen?
    • Waarom is het belangrijk gesprekken rond AML aan te gaan?
    • Rekening houden met kennis over de situatie van de specifieke klant (KYC)
    • Hoe pak ik het concreet aan? Voorbereide en niet voorbereide gesprekken
      • Voorbereiding (waar mogelijk)
      • Toelichten van de noodzaak van het gesprek
      • Gesprek zelf (kies het juiste communicatiekanaal)
      • Bereik een verbintenis van de klant
  • Omgaan met emoties en reacties van de klant
    • Welke emoties verwacht je?
    • Hoe ermee omgaan?
    • Hoe omgaan met weerstand?
    • Assertieve communicatie
    • Wanneer het gesprek stopzetten
  • Communicatietechnieken: vraagstelling, luisteren, parafraseren, U-bocht, bril, LEON …

Opbouw opleiding

Tijdens de opleiding werken we met een aantal concrete cases waarbij het noodzakelijk is informatie en/of documentatie te verkrijgen van de klant om een goede monitoring te doen in het kader van witwaspreventie. We oefenen per case aan de hand van communicatietechnieken in hoe we die informatie het best aan de klant kunnen vragen.

 

PRAKTISCHE INFORMATIE

  • Duurtijd: ½ lesdag (3 lesuren)
  • Uren: 09:00 tot 12:30
  • Plaats: Febelfin Academy: Phoenix building,  Koning Albert II-laan 19, 1210 Brussel

Methodology

Een ‘Klassikale opleiding’ volg je presentieel in groep. Je bent samen met de andere deelnemers en de docent aanwezig op een afgesproken tijdstip in hetzelfde leslokaal. Er is mogelijkheid tot interactie en feedback, zowel van de deelnemers naar de docent toe als omgekeerd. Het lesmateriaal bestaat als basis uit een presentatie via het MyFA leerplatform , aangevuld met diversen zoals (digitale syllabus, presentatie, audiovisuele fragmenten, …).



Opleidingsmateriaal: PowerPoint presentatie.

Teachers

Ludovic Steurs
Personal development