6. Community

Community

We streven ernaar jouw preferred learning partner te zijn. We ondersteunen financieel talent zo goed mogelijk en brengen zo onze sector dichter bij de maatschappij.

Youthstart - kickstart!

Febelfin Academy werkte in 2021 samen met Youthstart. Youthstart is een organisatie die jongeren tussen 16 en 30 jaar oud begeleidt om samen op zoek te gaan naar zichzelf. De jongeren leren doorheen een 8-daags opleidingstraject om hun zelfvertrouwen te herwinnen en hun talenten te ontdekken. De opleiding reikt hen handvaten aan om daar iets mee te doen en hun (professionele) leven in handen te nemen.

Maak kennis met Youthstart!

Fin Competition 2021

In 2021 organiseerden we de 2de editie van de fin competition voor onze hogeschoolstudenten 3de bachelor bank- en financiewezen.

De Fin Competiton wil een brug slaan tussen de academische wereld en het werkveld door studenten te laten proeven van de financiële wereld. Zij kruipen in de huid van een bankier via een online simulatiespel.

In 2021 deden opnieuw zo'n 300 studenten uit 15 Belgische hogescholen mee aan het online banksimulatiespel. Zij namen het tegen mekaar op in een spannende wedstrijd met als inzet 'wie wordt de beste virtuele bank van België'.

De beste teams uit elke hogeschool stootten door naar de finale.

Hoe we ook gehoopt hadden op een 'live' event, het werd uiteindelijk toch weer een digitaal finalespel, afgesloten door een online event vanuit onze kantoren in Brussel, gehost door... jawel, Average Rob!

​​​​​​​Fin Challenge 2021: compliance!

The Fin Challenge is een wederkerend event waarin de Belgische financiële sector haar leden uitnodigt om samen creatieve oplossingen te bedenken voor een sector-breed probleem. Dit jaar werd voor het thema ‘compliance’ gekozen.

En begrijpelijk, compliance regels maken het voor onze sector ingewikkeld. Het vertraagt de business en de procedures die we moeten volgen zijn complex. Tegelijkertijd verwacht de regelgever wel dat wij haar regels secuur toepassen. Onze front-office en back-office medewerkers moeten hun beste speurderskwaliteiten naar boven halen. Zoals een detective met de nodige precisie een plaats delict moet ontleden, zo vraagt de regelgever dat onze medewerkers met eenzelfde nauwkeurigheid de geldstromen van de klanten gaan analyseren, rapporteren en bewaren.

Hier willen we iets aan doen en daarom organiseerde Febelfin Academy dit jaar voor de tweede maal een Fin Challenge. De uitdaging? Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat alle medewerkers in onze sector de compliance regelgeving liefdevol gaan omarmen?

Concreet gingen 50 bankmedewerkers uit meer dan 15 verschillende Belgische financiële de uitdaging aan. Gewapend met een scalpel en vergrootglas gingen zij aan de slag om de essentie van de uitdaging te ontleden en hun oplossing voor te stellen. Maar we lieten ze niet zomaar over aan hun lot. Ze kregen een actieve coaching in leren brainstorm-, selectie- en presentatietechnieken waarmee ze niet alleen tijdens deze challenge voordeel doen maar op lange termijn kunnen blijven gebruiken en toepassen in hun dagelijkse werk.