1. Home › 
  2. › 
  3. › 
  4. Febelfin Academy Survey 2023: 3 nieuwe conclusies over leren in de financiële sector

Febelfin Academy Survey 2023: 3 nieuwe conclusies over leren in de financiële sector

, Algemeen

Hoe willen jullie vandaag en morgen leren? Die vraag aan cursisten stond centraal in de meest recente Febelfin Academy Survey. Uit de resultaten van die bevraging doken 3 interessante vaststellingen op.

Begin 2023 werd de Febelfin Academy Survey voor de derde keer uitgestuurd. De vorige editie dateerde van 2021 maar het is bedoeling om cursisten en lesgevers voortaan jaarlijks te bevragen. ‘De Febelfin Academy Survey moet uitgroeien tot een referentiedocument voor onze sector, waarmee we nog beter kunnen inspelen op de noden van cursisten en lesgevers ’, zegt Ann Vanlommel, Managing Director van Febelfin Academy, het opleidingsinstituut van de financiële sector. De editie van 2023 – met bijna 1500 respondenten – leverde alvast enkele interessante resultaten op.

  • Iedereen leert anders

De coronacrisis heeft ontegensprekelijk gezorgd voor een digitale versnelling. Maar dat wil nog niet zeggen dat klassikale opleidingen hebben afgedaan. ‘Leren is heel individueel. Er is immers geen uitgesproken voorkeur om te leren via E-learning, live webinar of eerder klassikaal’, zegt Bart Corthouts, L&D advisor bij Febelfin Academy . Zo’n 53% van de ondervraagden stipt de klassikale opleiding nog altijd als voorkeursoptie aan. Maar tegelijkertijd wordt ook hybride leren (de combinatie van E-learning en interactieve momenten met de docent) door 52% als een voorkeursoptie aangeduid. E-learnings en live webinars zijn voor 48% van de bevraagden een voorkeursoptie. ‘De keuze voor een specifieke leervorm is dus heel persoonlijk én afhankelijk van het objectief van de opleiding. Het komt er voor ons als opleidingsinstituut op aan om voor elke opleiding een zo breed mogelijke waaier aan leervormen aan te bieden.’

  • Overvloed aan verplichte opleidingen werkt demotiverend

Bijna 57% van de ondervraagden geeft aan dat verplichte bijscholingen een demotiverend effect hebben om nog vrijwillig bij te studeren. ‘In de financiële sector zijn er veel verplichte opleidingen, opgelegd door de regelgever of door financiële instellingen zelf. Maar dat ontneemt veel mensen de motivatie om nog te investeren in bijkomende opleidingen voor hun persoonlijke ontwikkeling. Daarom willen we de sector sensibiliseren om verstandig om te springen met verplichte opleidingen’, zegt Ann Vanlommel. Aan intrinsieke motivatie ontbreekt het alvast niet: driekwart van de bevraagden is overtuigd van de meerwaarde van bijkomende opleidingen.

  • Cursisten overschatten hun dataskills

Zo’n 60% van de ondervraagden vindt van zichzelf dat ze goed overweg kunnen met dataverwerkingstools (zoals Excel en Tableau). En 70% voelt zich competent genoeg om onderbouwde conclusies te trekken uit data. Tegelijkertijd wordt slechts een kwart van de bevraagden door de collega’s gezien als een expert op het vlak van dataverwerking. ‘Data zijn alomtegenwoordig en zullen in de toekomst een nog veel grotere rol gaan spelen in de financiële sector. En het gebruik ervan is niet alleen relevant voor financiële functies, zoals nog vaak wordt aangenomen. Van relationship managers tot medewerkers van een callcenter: iedereen zal moeten leren omgaan en werken met data. Daar hebben we duidelijk nog een weg af te leggen.’

Op basis van deze vaststellingen zal Febelfin Academy verder blijven streven naar optimaal leerrendement. Door het aanbieden van verschillende leervormen en het stimuleren van autonomie, maar ook door opleidingen zo praktijkgericht mogelijk te maken.

De cursist die zelf bepaalt waar, wanneer, hoe en wat hij/zij leert, en het geleerde meteen kan toepassen, leert meer en beter. Febelfin Academy ondersteunt en ontzorgt daarbij maximaal.

Wil je meer weten over leren in de financiële sector, schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief via www.febelfin-academy.be. 

Delen

Opleiding & Finance: what's new?

'Qualified Cybersecurity Professional in Finance': Febelfin Academy en Solvay Lifelong Learning lanceren topopleiding rond cybersecurity

De digitale weerbaarheid van de financiële sector krijgt een boost nu Febelfin Academy en Solvay Lif...

Lees meer

'The Phone Party': Hoe maak je telefonisch een succesvolle afspraak met je klant?

Proactief bellen naar klanten om een afspraak te maken is de voorbije jaren een beetje in onbruik ge...

Lees meer

Elan+: een actueel en relevant opleidingsaanbod

Vanaf 1 februari 2024 kunnen medewerkers binnen het paritair comité 310 weer inschrijven voor een op...

Lees meer